Zie ook: www.johandeboose.eu

maandag 22 juni 2009

Journaal

Vanaf nu wil ik op mijn weblog een journaal bijhouden van mijn belangrijkste activiteiten als auteur. U kunt volgen hoe ik stap voor stap te werk ga, dag na dag, of als ik op reis ben en geen toegang tot het internet heb, na verloop van enkele weken. Het is een logboek waarmee ikzelf en mijn lezer zullen kunnen traceren hoe een boek tot stand is gekomen. Zelf ben ik altijd verbaasd hoe dat gaat, hoe uit die enorme chaos een constructie groeit. Het journaal kan bestaan uit aantekeningen, woorden, flarden van een gedicht, maar ook uit foto's of filmpjes, links op het internet, geluid.
Tegelijk kan dit journaal mensen inspireren, en misschien leveren zij me op hun manier materiaal aan, dat nuttig is voor mijn constructie.

Het boek waaraan ik werk heeft als werktitel Bloedgetuigen. Het gaat over het oostfront, over de waanzin van ideologie en oorlog. Het verhaal van een Vlaamse vrijwilliger die naar het front in Leningrad vertrekt wordt geconfronteerd met het verhaal van een Russische soldaat in dienst van Stalin. Op een derde spoor volg ik het leven in het bezette Leningrad. Het idee voor deze roman ontstond bijna 30 jaar geleden. Een drietal jaren geleden heb ik het plan opgevat om hem te schrijven. Op dit moment werk ik er al een half jaar aan. Over een jaar moet hij af zijn.

Geen opmerkingen:

Blogarchief

Over mij

Mijn foto
Belgium
auteur van fictie, non-fictie, poëzie en toneel. Recentste publicaties: -De historische roman BLOEDGETUIGEN (de Bezige Bij), inmiddels aan een 3de druk toe, genomineerd voor de Gouden Boekenuil en bekroond met de Cutting Edge Award en de Halewijnprijs. -Gaius (1ste deel van trilogie Het Vloekhout) (De Bezige Bij) -Jevgeni (2de deel van trilogie Het Vloekhout) (De Bezige Bij) -Oktober (liefdesroman ten tijde van de Russische Revolutie) (Lannoo) -Het vloekhout, roman (De Bezige Bij) -Dondersteen (De Bezige Bij) -MOMENTEEL bezig aan "Joegoslavië, een geschiedenis" (publicatie in 2025 bij De Bezige Bij)