Zie ook: www.johandeboose.eu

vrijdag 6 november 2009

Sint-Petersburg: caput mundi of anus mundi?

Sint-Petersburg is de samenvatting van Europa, gemaakt door Rusland, dat wil zeggen mateloos, sentimenteel en krachtdadig. Sint-Petersburg bezoek je niet, Sint-Petersburg bezoekt jou. Is verslavend, zelfs als je er al lang genoeg van hebt. In Sint-Petersburg is er niets Russisch, en dit is juist zo Russisch. Je smeekt: laat me met rust, als tegen een opdringerige bedelaar of een stalker. Hoe meer je het van je afschudt, hoe meer het zich in je systeem, in je lichaam nestelt: een aandoening, een schimmel, schaamteloosheid, een soort liefde - diepgeworteld - of haat, maar dat is dezelfde categorie, namelijk die van het allesverslindende.

1 opmerking:

didiermaurice zei

Hoe de 'Beatles' het einde van het communisme inluidde heb ik zojuist gezien op canvas en dan lees ik jou, Johan en ik herken het - Sint-Petersburg en het allesverslindende.

Over mij

Mijn foto
Belgium
auteur van fictie, non-fictie, poƫzie en toneel. Recentste publicaties: -De historische roman BLOEDGETUIGEN (de Bezige Bij), inmiddels aan een 3de druk toe, genomineerd voor de Gouden Boekenuil en bekroond met de Cutting Edge Award en de Halewijnprijs. -Gaius (1ste deel van trilogie Het Vloekhout) (De Bezige Bij) -Jevgeni (2de deel van trilogie Het Vloekhout) (De Bezige Bij) -Oktober (liefdesroman ten tijde van de Russische Revolutie) (Lannoo) -Het vloekhout, roman (De Bezige Bij) -Dondersteen (De Bezige Bij) -MOMENTEEL bezig aan "Joegoslaviƫ, een geschiedenis" (publicatie in 2025 bij De Bezige Bij)